Motorcross moet betaalbaar blijven!

Tel 0591-221478
Meest gestelde vragen Weblog

Schoonmaak

12 artikel(en)

per pagina

12 artikel(en)

per pagina

Tips om uw crossmotor schoon te houden naar een dag crossen.

Er zijn rijders die na een dag crossen de crossmotor op en top schoonmaken, en in showroom stijl weer in de schuur zetten. Maar er zijn ook mensen die nooit hun crossmotor schoon maken. Maar een ding is duidelijk, of je het nu mooi vind of haat, je crossmotor moet worden schoongemaakt. Een goede schoonmaak en onderhoud beurt duurt al gouw en paar uur, en niemand heeft daar tijd voor en zin in. Want een van de belangrijkste punten is het schoon maken van je crossmotor. Want doe je dit niet, dan gaat niet alleen alles veel sneller slijten, maar het gaat ook roesten en vast zitten. En dan word het crossen ook heel duur, en dat is niet nodig. De eerste stap is om goede bike cleaner te kopen dat speciaal is gemaakt om je motor mee schoon te maken. Dan hoor ik je zeggen, "ik haal gewoon dasty bij de wibra, en werkt ook perfect". Dit kan ik niet ontkennen, want ik heb de motor ook wel eens schoongemaakt met dasty. Alleen het nadeel daarvan is dat het een ontvetter is, en dus je lagers (die in de lagervet zitten) aantast en je motor word er dof van naar verloop van tijd.

Als ik dat spul gebruikte, dan wat ik minstens 3 setjes plastic nodig per jaar, omdat ze dof worden en gaan verkleuren. Daarom adviseer ik uw om uw crossmotor schoon te maken met bike cleaner dat veilig is voor lagers, vet, stickers en plastic. U kunt de ontvetter wel gebruiken voor de ketting en tandwielen, waar zich aangekoekte kettingspray dat nestellen bijvoorbeeld. Gebruik voor het schoonmaken altijd een uitlaat stop en een schoonmaak luchtfilter kap van Twin Air. Dat zorgt er namelijk voor dat je geen water in de uitlaat of filterbak spuit, want daar kan de motor niet zo goed tegen. Eerst spuit ik altijd eerst het meeste modder eraf met alleen de hogedruk reiniger, en daarna spuit ik de gehele motor pas in met de bike cleaner. Want dan is de meeste vuil en zand er al af, en kan de bike cleaner zijn werk doen. Dan laat ik de bike cleaner altijd even inweken, en indien nodig met een borstel het aangekoekte zand weg borstelen. Deze borstels zijn speciaal gemaakt voor motoren, en krassen niet op plastic en stickers.

Dan spuit ik de motor schoon, en leg hem op kant zodat de stuur op de bok leunt. En dan maak ik de onderkant schoon op dezelfde manier. Als de motor schoon is, dan maak je hem droog met lucht. dit voorkomt dat overal water blijf staan, en het gaat roesten. Als je motor dan droog is dan spuit je alle bewegende delen in met lube spray of kettingspray. En als laatste spuit je de motor in met siliconen spray voor een beschermlaag tegen vuil en water, en dan spuit je het vuil de volgende keer er gemakkelijk af. Als je dat allemaal gedaan hebt, dan heb je en schone motor die zo de baan weer in kan.