Motorcross moet betaalbaar blijven!

4-Takt Olie

11 artikel(en)

per pagina

11 artikel(en)

per pagina

4-takt olie speciaal voor uw crossmotor. Half synthetisch of toch full synthetisch?

Net zoals je dat bij een 2-takt doet, moet je bij een 4-takt nog vaker blok olie vervangen. Want olie verversen van een 4-takt crossmotor is zeer belangrijk, en ik raad ook aan om uw eigen handleiding erbij te pakken en kijken wanneer je het moet aan verversen, en welke olie je dan moet hebben. Want je vervangt bij een 2-takt alleen de versnellingsbak olie, maar bij een 4-takt draait de complete motor op olie. En moet dus regelmatig ververst worden, om een optimale smering te creëren. Het is dus verstand om uw motor handleiding erbij te pakken en goed lezen wat je de olie eraf moet laten lopen, en waar je de schone olie in moet gooien.

Vaak word 10w40 aanbevolen voor de Japanse motoren en 10w60 voor KTM motoren. Maar als je motor fabrikant 10w60 adviseert, dan gooi je er geen 10w40 op. Kijk dan gelijk ook even naar de oliefilter. Want ook die moet regelmatig vervangen worden, aangezien alle vuil en troep verzameld word in een oliefilter. Nu zijn er ook nog eens verschillende soorten die we het vaak gebruiken in de motorcross en enduro, namelijk half synthetisch, full syntetisch en factory line. Voor in mijn eigen standaard crossmotor gebruikt een half synthetische olie van Motul, de 5100. Puur omdat de 5100 voldoende is voor een standaard crossmotor, en de snelheid die ik rijdt. Rijdt u toch veel hoog in toeren en hebt u een getuned blok? Dan adviseer ik de factory line of in ieder geval een full synthetische olie, en van een goed merk zoals Motul of castrol. Want als u blok stuk gaat, dan is het goedkope olie dat een paar euro goedkoper is het niet waard.

Natuurlijk zijn er nog honderd duizend andere soorten 4-takt olie en merken, maar ik zou wel voor kwaliteit gaan, en geen olie bij de action of gamma halen.  Dus als je kiest voor een half synthetisch olie of een full synthetische olie, hier vind u alles daar over.