Vaak voorkomende koppelings- problemen aan je crossmotor, en wat kun je er aan doen.
07-12-2017 08:40
Hoe lang een koppeling mee gaat, hangt af van de rijder en zijn rijstijl. Bijvoorbeeld, pro’s branden hun nieuwe koppeling compleet weg in een wedstrijd. Waar een hobby rijder er meestal maanden of zelfs jaren mee kan doen. Maar als het wel gebeurt, dan is dat natuurlijk niet leuk. Want het gebeurt altijd op een moment dat je lekker aan het rijden bent, of dat je in het heetst van de strijd zit. Je herkent pas het probleem als het te laat is, want je moet ook maar net aanvoelen. Meestal dan merk je dat je motor aanzienlijk minder vermogen heeft of dat de koppeling echt gaat slippen. Daarom is het ook raadzaam om altijd een setje koppelingsplaten (gevoerd en staal) mee te nemen naar de baan, voor het geval dat. Maar het zijn niet altijd de koppelingsplaten die nodig zijn, maar ook bijvoorbeeld de koppelingskabel of nog erger, het koppelings- korf. Dat zie je echt bij hardcore koppeling gebruikers, dat ze ook de korf moeten gaan vervangen. Dit omdat je precies kunt zien waar de gevoerde platen hebben ingesleten, en is vaak ook niet meer bruikbaar. Zie foto hieronder.
Hoe weet je nu of ze versleten zijn?
Je kunt versleten koppelingsplaten vaak ook wel ruiken, als je bijvoorbeeld toeschouwer bent. Want als je verbrande olie ruikt, dan is het vaak de koppeling die aan vervanging toe is. Als je vaak dit probleem hebt, dan is het raadzaam om een setje heavy duty koppelings- veren te kopen, of gewoon je rijstijl aan passen. Dit laatste is wel de goedkoopste manier.
Maar ook onderhoud voorkomt veel problemen, ook bij een koppeling. Want als je regelmatig je olie ververst, en goede kwaliteit olie gebruikt, dat scheelt aanzienlijk. Ook als je een 2-takt machine hebt, is het raadzaam om regelmatig je bak olie te verversen. Ook raden wij aan om bij een 2-takt met een dunne soort olie te raden, bijvoorbeeld ATF automaten dexron III olie. Dat is een zeer dunne olie die normaal gesproken in een automaten bak van een auto gaat, maar werkt ook uitstekend als bakolie voor een 2-takt. Want bij een koppeling draait het voor 90% om koeling. De afstelling van de koppelingshendel en kabel is ook belangrijk. Er zijn veel verschillende manieren om het zo goed mogelijk af te stellen, maar persoonlijk doe ik het op gevoel, ongeveer 2mm aan speling.
Wanneer moet je de koppeling nu vervangen?
Vaak worden de koppelingsplaten vervangen als het al te laat is, en dan is het ook raadzaam om goed je huis en drukplaat te inspecteren of zij geen op donder hebben gehad. Als je dan de koppelingsplaten gaat vervangen, dan kun je een setje kopen (staal en gevoerd), maar je kunt ook alleen een gevoerde setje vervangen. Dit laatste word veel gedaan omdat het natuurlijk goedkoper is. Als je alleen de gevoerde platen gaat vervangen, dan is het raadzaam om je stalen platen te controleren of ze nog 100% vlak zijn. Dit is belangrijk, want als ze niet vlak zijn, dan is de slijtage velen mater goter. Of in het ergste geval, dan breken de gevoerde platen. En dan kunnen ze dwars door het carter schieten, wat mij ooit is overkomen. En dan kost het veel meer geld, dan en compleet nieuw setje.