Schokbreker Lagers
Schokbreker lagers zijn gemakkelijk te onderhouden.
Ik heb een tijdje geleden een kx 250 Kawasaki gekocht, en toen merkte ik al aan de balhoofdlager dat de lagers niet in goede staat waren. Dus toen heb ik de crossmotor compleet uit elkaar gehaald, en constateerde toen ook dat de schokbreker lager ook al een tijdje geen vet meer had gehad. Sterker nog, volgens mij is hij nooit los geweest, want het lag er niet uit. Toen moest ik letterlijk alle lagers gaan vervangen. Dus geloof niet altijd dat hij dealer onderhouden is, want dat zei deze verkoper ook toen die tijd. In dit geval bleek dat hij wel degelijk dealer onderhouden was, alleen de dealer had nooit de lagers gevet. Dus een tip van mijn kant. Vraag uw dealer wat hij heeft gedaan aan uw motor, want er zijn een hoop cowboys in de cross wereld die zich al snel "monteur' noemen.
Het onderhouden en invetten van de schokbreker lagers horen bij het onderhoud proces zoals je ook je olie regelmatig vervangt. Uiteraard zal niet iedereen met mij eens zijn, maar je kunt je beter 1x te vaak opnieuw schoonmaken, ontvetten en invetten dan dat je te laat bent, en nieuwe schokbreker lagers nodig bent. Het is niet alleen zonde, maar het kost ook geld en tijd. Nu hoor ik u denken, schokbreker lagers kosten maar 25 euro gemiddeld. Ja dat klopt, het is geen rib uit uw lijf. Maar wat dacht je van uw veiligheid, en nog erger, andermans veiligheid. Als een schokbreker lager stuk is, dan veert de motor niet zoals het hoort, en gaat slijten waar het niet hoort te slijten. Doordat de vering een stuk minder word, word het voor uw en anderen een stuk gevaarlijker. Dus het is een kleine moeite om er een laag lagervet op de toen, of gewoon nieuwe kopen.