Balhoofdlager
-
All Balls 22-1059 Balhoofdlager honda crf 450 09-12 crf 250 10-13
€ 34,95 -
All Balls 22-1065 Balhoofdlager crf 250 13-17 450 13-16
€ 32,95 -
All Balls 22-1026 Balhoofdlager ktm husqvarna gasgas 93-24 beta
€ 24,95 -
All Balls 22-1047 Balhoofdlager ktm sx 50 65 85 98-24
€ 22,95 -
All Balls 22-1023 Balhoofdlager kawasaki kx 125 250 kxf 250 450 92-24
€ 29,95 -
All Balls 22-1022 Balhoofdlager yz 65 80 85 93-24 kx 65 85 86-24
€ 24,95 -
All Balls 22-1006 Balhoofdlager suzuki rm 85 90-09
€ 29,50 -
All Balls 22-1058 Balhoofdlager suzuki rmz 250 450 08-24
€ 34,95 -
All Balls 22-1001 Balhoofdlager yamaha yz 125 250 yzf 250 450 96-24
€ 34,95 -
All Balls 22-1064 Balhoofdlager yamaha pw 50
€ 24,95 -
All Balls 22-1032 Balhoofdlager husqvarna husaberg 93-07
€ 21,95 -
All Balls Balhoofdlager 22-1077 honda crf 250 18-23 450 22-23
€ 34,95 -
All Balls balhoofdlager 22-1011 CB 400 F/A/T '75-'84, CB 450N, CX 500 '78-'86, XL125V VARADERO '01-'11 Goldwing
€ 41,95
Hebben crossmotor balhoofdlagers onderhoud nodig?
Balhoofdlager zie je gemakkelijk over het hoofd, want als het werkt dan werkt het toch? Toch is de balhoofdlager belangrijk, want het zorgt er we voor dat je kunt sturen. En je kunt hem zelfs nog verstellen door hem strakker of minder strak aan te draaien, waarbij het draaien van de stuur soepeler gaat of juist stroever. Maar laten we eerlijk zijn, sinds wanneer heb jij je balhoofdlager schoongemaakt en ingevet? Nog nooit gedaan? Dat verbaast mij niks. Want een groot deel van de crossers weten helemaal niet dat het onderhoud nodig heeft, laat staan regelmatig. Maar vergeet niet dat je balhoofdlager er voor zorgen dat je soepel kan sturen.
Wanneer een motor uit de fabriek komt, dan zit er standaard een klein laagje vet op de lagers. Want een laag vet zorgt voor een soort kussens tussen de lagers, en houd natuurlijk water en vuil zo veel mogelijk buiten. Maar naar verloop van tijd verdwijnt de vet langzaam uit je balhoofdlager, door bijvoorbeeld het afspuiten van de motor en dat het op gaat drogen. Wanner het vet weg is, of niet meer smeerbaar is omdat het al zo oud is, dan heeft de lagers geen smering meer en gaat het slijten in en om het frame. Dat zul je ook merken, want dan stokt het al ware een beetje, terwijl het soepel moet draaien. Ik raad aan dat u in ieder geval 1x in het jaar al uw lagers moet gaan controleren, schoonmaken en opnieuw invetten met lagervet.
Nou dat is leuk allemaal, maar ik kan toch ook gewoon nieuwe balhoofdlagers kopen? En dit krijg ik verrassend veel te horen, terwijl het geen moeite is om het in te vetten. Je kunt het natuurlijk laten doen, maar je kunt het ook prima zelf doen. Of je nu gaat voor onderhoud of je koopt simpelweg nieuwe lagers, wij kunnen je daar het beste over adviseren.