Koppelingsplaten
-
Prox Koppelingsplaten ktm sx 250-380 91-12
€ 114,95 -
Prox Koppelingsplaten set honda crf 450 17-20
€ 159,95 -
Prox Koppelingsplaten honda crf 450 17-20
€ 74,95 -
Prox Koppelingsplaten set honda crf 450 09-10
€ 159,95 -
Prox Koppelingsplaten kawasaki kxf 250 21-23
€ 104,95 -
Prox Koppelingsplaten set honda cr 125 90-99
€ 139,95 -
Prox Koppelingsplaten ktm husq sx exc 250 13-23 450 12-23
€ 109,95 -
Prox Koppelingsplaten set ktm husq sx exc exc-f 250-501 12-23
€ 149,95 -
Prox Koppelingsplaten set suzuki rm 250 98-02
€ 154,95 -
Prox Koppelingsplaten kawasaki kxf 450 06-09
€ 84,95 -
Prox Koppelingsplaten yamaha yz 250 93-24
€ 89,95 -
Prox Koppelingsplaten set kawasaki kx 125 03-08
€ 144,95 -
Prox Koppelingsplaten yamaha yzf 250 01-07
€ 84,95 -
Prox Koppelingsplaten set suzuki rmz 450 08-23
€ 179,95 -
Prox Koppelingsplaten set yamaha yzf 250 24 450 23-24
€ 179,95 -
Prox Koppelingsplaten suzuki rmz 250 07-10
€ 92,95 -
Prox Koppelingsplaten set suzuki rmz 250 11-23
€ 164,95 -
Prox Koppelingsplaten beta rr enduro 12-17
€ 89,95 -
Prox Koppelingsplaten suzuki rmz 250 11-23
€ 94,95 -
Prox Koppelingsplaten set yamaha yz 65 18-24
€ 104,95
Wanneer is het verstandig om je crossmotor koppelingsplaten te gaan vervangen?
Als je denkt aan koppelingsplaten, dan hoort dat niet bepaald bij de normale onderhouds- ronde zou je denken. Want zo lang hij loopt dan is het goed. En 9 van de 10 die merken pas als koppeling gaat slippen. Vooral een hobby rijder staat daar niet bij stil dat je koppelingsplaten kunnen gaan slippen. Het is niet alleen de koppelingsplaten die slijten maar ook je ketting en tandwielen, en versnellingsbak.
Als we de koppelingsplaten gaan vervangen, moeten we er zeker van zijn dat het gebiedt rondom de koppelingsdeksel goed schoon is. Want je wilt niet dat er zand of vuil naar binnen gaat, want dat is schadelijk voor de motor. Dan leg de motor scheef naar de grond toe, zodat het handvat van de stuur gaat leunen op de motor stand. Nu kun je gemakkelijk de koppelingsdeksel los draaien en blijft de blok olie gewoon in het blok zitten, omdat je hem schuin hebt gelegt. Bij sommige crossmotoren moet je eerst de rempedaal los draaien voordat je de koppelingsdeksel kunt los draaien. Of je druk met een schroevendraaier de rempedaal naar beneden. Dan draait uw de bouten in tegenovergestelde richting en gelijkmatig voorzichtig los. En dan verwijder je de koppelings drukplaat en koppelingsplaten eenvoudig met een schroevendraaier. Als alles eruit is inspecteer je de korf grondig naar slijt deeltjes en andere ongewone zaken.
Als uiteindelijk alles schoon is dan kunnen de nieuwe koppelingsplaten er in. Newfren heeft mooie koppelingsplaten setjes waarbij je staal en gevoerd in een keer kunt vervangen. Daarnaast adviseer ik ook om dan gelijk je koppelingsveren te laten vervangen voor de heavy duty koppelingsveren van Vesrah. Dan hebt u een goede prijs kwaliteit koppelingsplaten, en ben je gelijk klaar. Ook adviseer ik om je de gevoerde koppelingsplaten een tijdje in blok olie te leggen, en dan pas gaan plaatsen. Dit voorkomt dat de platen gaan plakken aan elkaar als ze droog zijn. Leg ze daarom altijd in schone blok olie. Als u ze dan gaat plaatsen dan begint en eindig u altijd met een gevoerde plaat, dus exact zo als ze eruit zijn gekomen. Raadpleeg altijd u crossmotor handleiding hiervoor. Draai daarna de koppelings- bouten met veren aan zoals u ze ook los hebt gedraaid. Dus criss-cross (boven-onder/links rechts) en gelijkmatig, en niet 1 helemaal vast draaien en dan de anderen. Mocht u er toch niet uitkomen, dan kunt u altijd contact met ons opnemen.