Koppelingsplaten
-
Hinson Koppelingsplaten set fsc honda crf 450 21-23
€ 259,95 -
Hinson Koppelingsplaten yamaha yz 250 93-24 yzf 450 07-22
€ 139,95 -
Prox Koppelingsplaten set kawasaki kx 60 65 88-23 rm 65 03-05
€ 89,95 -
Prox Koppelingsplaten set yamaha yzf 250 24 450 23-24
€ 179,95 -
Apico Koppelingsplaten set honda crf 250 22-24
€ 97,95 -
Prox Koppelingsplaten beta rr enduro 12-17
€ 89,95 -
Prox Koppelingsplaten beta rr enduro 18-24
€ 114,95 -
Newfren Koppelingsplaten Set sherco se 250 300 20-24 rieju mr 250 300 22-24
€ 89,95 -
Newfren Koppelingsplaten sherco se 250 300 20-24 rieju 250 300 22-24
€ 64,95 -
Newfren Koppelingsplaten ktm sx exc 250 300 94-14
€ 74,95 -
Prox Koppelingsplaten honda cr 250 90-07 cr 500 90-01
€ 119,95 -
Prox Koppelingsplaten set kawasaki kx 500 87-04
€ 184,95 -
Newfren Koppelingsplaten kawasaki kx 250 87-01 kx 500 87-04
€ 44,95 -
Prox Koppelingsplaten yamaha yzf 250 24 450 23-24
€ 129,95 -
Hinson Koppelingsplaten set fsc honda crf 250 18-21
€ 259,95 -
Hinson Koppelingsplaten set fsc honda crf 250 22-23
€ 259,95 -
Apico Koppelingsplaten set yamaha yzf 250 19-23
€ 89,95 -
Apico Koppelingsplaten set yamaha yz 65 18-24
€ 39,95 -
Apico Koppelingsplaten set kawasaki kx 125 03-08
€ 59,95 -
Apico Koppelingsplaten set ktm husq gas sx tc 50 13-23
€ 119,95
Wanneer is het verstandig om je crossmotor koppelingsplaten te gaan vervangen?
Als je denkt aan koppelingsplaten, dan hoort dat niet bepaald bij de normale onderhouds- ronde zou je denken. Want zo lang hij loopt dan is het goed. En 9 van de 10 die merken pas als koppeling gaat slippen. Vooral een hobby rijder staat daar niet bij stil dat je koppelingsplaten kunnen gaan slippen. Het is niet alleen de koppelingsplaten die slijten maar ook je ketting en tandwielen, en versnellingsbak.
Als we de koppelingsplaten gaan vervangen, moeten we er zeker van zijn dat het gebiedt rondom de koppelingsdeksel goed schoon is. Want je wilt niet dat er zand of vuil naar binnen gaat, want dat is schadelijk voor de motor. Dan leg de motor scheef naar de grond toe, zodat het handvat van de stuur gaat leunen op de motor stand. Nu kun je gemakkelijk de koppelingsdeksel los draaien en blijft de blok olie gewoon in het blok zitten, omdat je hem schuin hebt gelegt. Bij sommige crossmotoren moet je eerst de rempedaal los draaien voordat je de koppelingsdeksel kunt los draaien. Of je druk met een schroevendraaier de rempedaal naar beneden. Dan draait uw de bouten in tegenovergestelde richting en gelijkmatig voorzichtig los. En dan verwijder je de koppelings drukplaat en koppelingsplaten eenvoudig met een schroevendraaier. Als alles eruit is inspecteer je de korf grondig naar slijt deeltjes en andere ongewone zaken.
Als uiteindelijk alles schoon is dan kunnen de nieuwe koppelingsplaten er in. Newfren heeft mooie koppelingsplaten setjes waarbij je staal en gevoerd in een keer kunt vervangen. Daarnaast adviseer ik ook om dan gelijk je koppelingsveren te laten vervangen voor de heavy duty koppelingsveren van Vesrah. Dan hebt u een goede prijs kwaliteit koppelingsplaten, en ben je gelijk klaar. Ook adviseer ik om je de gevoerde koppelingsplaten een tijdje in blok olie te leggen, en dan pas gaan plaatsen. Dit voorkomt dat de platen gaan plakken aan elkaar als ze droog zijn. Leg ze daarom altijd in schone blok olie. Als u ze dan gaat plaatsen dan begint en eindig u altijd met een gevoerde plaat, dus exact zo als ze eruit zijn gekomen. Raadpleeg altijd u crossmotor handleiding hiervoor. Draai daarna de koppelings- bouten met veren aan zoals u ze ook los hebt gedraaid. Dus criss-cross (boven-onder/links rechts) en gelijkmatig, en niet 1 helemaal vast draaien en dan de anderen. Mocht u er toch niet uitkomen, dan kunt u altijd contact met ons opnemen.