Alpinestars tech 10
-
Alpinestars Tech 10 zwart/wit
€ 589,95 -
Alpinestars Tech 10 Wit crosslaarzen
€ 589,95 -
Alpinestars Tech 10 rood
€ 589,95 -
Alpinestars Tech 10 crosslaarzen zwart
€ 589,95 -
Alpinestars Tech 10 crosslaarzen blauw
€ 589,95 -
Alpinestars Tech 10 crosslaarzen zwart/rood
€ 589,95
Alpinestars tech 10 crosslaarzen
Je voeten en enkels zijn erg kwetsbaar als je aan het crossen bent. Dus als het aan komt op veiligheid, dan wil je wel een goede kwaliteit laars die je kan beschermen. Je bent vast al een tijdje aan het zoeken naar een goede kwaliteit crosslaars, of je weet voor jezelf al wat je wilt hebben.
Alpinestars is opgericht in 1963 door Sante Mazzarolo, en dit merk behoord al sinds jaar en dag aan de top. De Tech 10 is al sinds jaar en dag de parade paardje van Alpinestars, en daar zijn ze trots op. In dit artikel gaan we hier dieper op in.
Eerst kijken we altijd naar veiligheid en hoe hij is gemaakt. Dit zijn belangrijke elementen waar we onze focus op moeten leggen, want niemand zit te wachten op voet of enkel blessures. Ze maken gebruik van een co-injected chassis, waar ze 5 verschillende polymeer onderdelen in 1 gestroomlijnde lichtgewicht product maken.
De Alpinestarts Tech 10 bestaat al een tijdje, maar is nooit gestopt met ontwikkelen. Want ze hebben bijvoorbeeld voor 2018 een complete nieuwe laars ontworpen, die weer een aantal jaren mee kan. De Tech 10 heeft misschien wat vreemde maten, zoals 44,5 en dan direct naar 45,5, maar dat komt omdat ze de Amerikaanse maat voering aanhoud, dus 8 of 9. Maar over het algemeen vallen ze wat klein uit, en is 45,5 gewoon maat 45 in je dagelijkse schoenen. Als ik dan de laars ga aantrekken, dan voelt het allemaal vrij stug. Ik moest deze laars dan ook wat langer inlopen dan een Sidi of de SG-12. Na een dik uur crossen ga je de enkels weer voelen, en heb je weer gevoel in het schakelen en remmen. Die tijd ben je ook wel nodig, omdat het een stugge crosslaars is. En niet te vergeten, zit een ook nog een binnen schoen in, wat ook vreemd aanvoelt als je dat niet gewent bent. Dan de gespen zijn ook nieuw, en beter bestand tegen zand en modder. De vorige modellen hadden problemen met het sluiten van gespen als er een zand korrel tussen zat, maar dat hebben ze verbeterd. Ook hoef je nu minder kracht te zetten, en ze blijven nu ook vast zitten.
Deze Tech 10 zijn een van de comfortabele laarzen op de markt, en hebben een zeer zachte binnen en buiten zool. De laarzen wegen ongeveer 4 kg, en zijn niet de lichtste laarzen op de markt. Maar ik vind veiligheid en comfort belangrijker dan een lichte crosslaars. Wat mij wel opvalt is dat ze de zool hebben ontworpen, zodat je min of meer in de ideale rij positie staat op je steppen. Want de voor en achterkant van de zolen zijn hoger dan in het midden, en dat is eigenlijk ook de ideale positie op je steppen. Want je rijd niet op je tenen of hak, maar in het midden van voet. Ik weet niet of ze hier specifiek aan hebben gedacht, maar dat is wel uniek vergeleken met van andere merken. Daar zie je doorgaans een vlakke zool. Als je niet gewent bent om op het midden van je voet te crossen ( zoals het hoort ) dan moet je hier wel even aan wennen. Dan het rubber van de zolen zijn wel vrij zacht, en ook snel versleten als je scherpe voetsteunen hebt. Dit geeft echter wel veel grip, en hebben trouwens alle Alpinestars crosslaarzen, en dus ook de Tech 10. Maar je kunt je zolen ook laten vervangen door Alpinestars, en is snel geregeld. Dan de geribbelde rubber aan de zijkant van de laars geeft enorm veel grip aan staal en aluminium frames, zodat je zonder enige moeite je motor kan klemmen. Dit vind ik zelf belangrijk, omdat ik vrij snel arm pump krijg.
Dan tot slot, de prijs. Het advies verkoop prijs is € 549,95, en een van de duurste laarzen op de markt. Maar daar krijg je dan wel een van de beste laarzen op de markt voor terug als het gaat om kwaliteit, comfort en veiligheid. Na enkele jaren hebben ze voor 2018 weer nieuwe modellen en updates gemaakt, en zijn hier verkrijgbaar bij mx-discount. De maat tabellen vind je op het product pagina bij extra beschrijving.