Slijtage van een motorblok is direct het gevolg van minder RPM en mechanische stress, want er zijn veel rijders die willen graag hoog in toeren rijden. Of die zonder koppeling schakelen, wat onnodige slijtage aan de versnellingsbak veroorzaakt. Maar ja, we zijn toch aan het crossen? Dan doet iedereen dat wel eens een keer, misschien onbewust. Misschien kijk je veel televisie, naar de pro’s?

Maar jammer genoeg rijden wij allemaal niet allemaal op hoog niveau, en gaan onze motoren dus een stuk langer mee, dan die van Herlings. Maar iedereen heeft een eigen rijstijl, en rijd op verschillende ondergronden. Maar ook onderhoud die niet iedereen even belangrijk, want hoe vaak ververs jij je olie bijvoorbeeld?

Daarom vind ik het belangrijk om je blok te laten reviseren voor dat er onderdelen stuk gaan. Lees, te veel uren, of slechte onderhoud. Want dit kan je veel geld schelen, maar hij zal je maar stuk lopen, en je gaat er daar door hard af. Daar zit ook niemand op te wachten.

De beste manier om vast te stellen of je motor een revisie nodig heeft, is om de uren bij te houden. Bij elke motorzaak kun je een zogenaamde urenteller kopen, die je als het blok weer nieuw is plaatst. En zo hoef je zelf de uren niet bij te houden, wat vaak doet vergeten. Heb je om wat voor reden dan ook geen urenteller op de motor zitten, dan heb ik hier een paar tips om te controleren of je blok nog fris is.

In de meeste gevallen verteld je motor wel of er iets aan de hand is. Hieronder de 10 meest voorkomende signalen als er een revisie aan zit te komen.

-          Moeilijk te starten? Dit kan te maken hebben met brandstof, ontsteking, decompressie systeem dat niet meer synchroon is, versleten kleppen en schotels, lekkende pakkingen, of hij staat niet meer op tijd.

-          Minder vermogen? Dit kan een verstopping zijn in de carburateur of een smerige luchtfilter, slippende koppeling (versleten koppelingsplaten), versleten kleppen en schotels, en klep wat niet goed of niet werkt, een versleten distributieketting, of lagers.

-          Hij maakt lawaai in de kop? Dit kan een losse distributieketting zijn, kleppen die niet om tijd staan, een versleten lagers of tandwielen tussen de koppelingskorf en kickstarter.

-          Blauwe rook? Dit gebeurt wanneer een motor olie verbrand. Dit kunnen de kleppen zijn die lekken of de zuiger ringen sluiten niet goed af. Let wel op dat als de motor warm is, je bijna tot niets geen blauwe rook meer mag zien.

-          Witte rook? Dit gebeurt wanneer het blok koelvloeistof verbrand, en is vaak de koppakking dat lekt.

-          Hij verbruikt olie? Bij een 4-takt gaat de olie in de meeste gevallen door het gehele blok, maar komt niet in de verbrandingskamer. De enigste manier waardoor olie in de kop kan komen is door versleten kleppen rubbers of versleten zuiger ringen.

-          Het blok olie is stroperig? Wanneer uw blok olie stroperig is, of er zitten kleuren in de olie, dan is dat vaak natuurlijke slijtage, en ben je te laat met het verversen van je olie. Maar ververs je wel regelmatig je olie volgens de voorschriften, en si hij dan snel stroperig, dan kan een de waterpomp pakking lek zijn. 

-          Zitten er grote stukken metaal in de olie? Kleine metaal deeltjes zijn normaal bij het verversen van je olie, maar grote stukken zeker niet. Er is in het meeste gevallen het gevolg van de gebroken onderdeel. Een voorbeeld kan zijn, dat je stukjes van je versnellingsbak tandwielen ziet. Maar je kan het beste je bok laten controleren of er geen andere belangrijke onderdelen stuk zijn.

-          De motor vibreert hevig? Dit kan een krukas zijn die niet in balans is, krukas lagers die versleten zijn, of de balans as lagers zijn versleten, of zijn niet in balans, of een losse koppeling onderdelen.

 

Ik wil jullie zo veel en goed mogelijk helpen, om te bepalen wanneer het je de juiste moment is. En daarom heb ik een paar tips geschreven die je daar bij kan helpen. Maar het meest veilige is om een urenteller te monteren, en regelmatig je olie en oliefilter te verversen volgens de voorschriften. Je kunt de tips hierboven gebruiken om je eigen conclusie te trekken.

Wat ik al eerder aangaf is dat er veel variatie is in rijstijl, verschillende ondergronden, koud of warm, en voornamelijk het plegen van onderhoud, wat de levensduur van een blok kan verlengen of verkorten. Dus deze tips gelden daarom ook niet voor iedereen, op de zelfde moment. Daarom is regelmatig onderhoud plegen belangrijk, en kan veel geld schelen op de lange termijn.

Voor ander advies of vragen kunt u altijd contact met ons opnemen, want we zijn niet alleen maar een webshop.