Toen kwam 6D  op de markt, en ze hebben een zeer positieve en bemoedigende vooruitgang geboekt in het kader van veiligheid.

Ze hebben twee EPS lagen genomen, en deelde dat met elastomeer dempers, die als een soort zandloper fungeren met dempers (ODS). Deze elastomeer dempers werken als een soort van vering systeem. Want als je valt dan vangen deze dempers gelijkmatig de eerste klap op. Dit systeem veranderd alles, omdat standaard helmen zeer stijf zijn, en gemaakt om de fatale klap op te vangen onder de hoogste G krachten. Studies hebben bewezen dat een hersenschudding word veroorzaakt door lage G krachten. Wanneer de ODS (Omni Directional Suspension) comprimeert, dan voorkomt het een hersenschudding als het om lage G krachten gaat. Wanneer de 2 lagen EPS comprimeren, dan heb je de traditionele helm die beschermt hij hoge G krachten. Dat is het mooie van een 6D crosshelm, omdat het in staat is om je zowel met hoge als lage G krachten te beschermen. Of je nu omvalt in de bocht, of je rijdt met hoge snelheid tegen een boom, deze cross helm is het beste wat je kunt kopen. De 6D technologie beschermt ook tegen impact van hoeken die groter of kleiner zijn dan 90 graden, bijvoorbeeld van boven en naar beneden of rotatie. Maar omdat het ODS systeem lost staat van de dubbele EPS laag, kun je dus bewegen in tegenovergestelde richtingen.

En wat 6D ook goed doet is de manier waarop ze de helmen gaan testen in een laboratorium. Niet alleen doen ze lineair testen, zoals elk andere helm, maar ze testen het ook op een niet vlakke ondergrond. Wat uiteraard veel realistischer is. 6D voldoet ook nog aan de DOT en ECE normen.

 

Ik heb met deze helm al een keer bodemonderzoek gedaan, en ik was in staat om direct weer op te staan om verder te rijden. Met een andere helm zou ik gaan twijfelen. Ieder zijn hoofd is anders gevormd, en daarom is een strakke pasvorm erg belangrijk. Voor mij had ik een medium opgedaan, wat lekker comfortabel zat, alleen het zat wel erg los. Gelukkig heeft 6D een tussen maat van M/S die de kloof tussen een medium en small opvangt, en dat maakt de medium een stuk smaller. Ook verander ik van wang pads, want de standaard dikte was 55mm maar de 45mm zat een stuk fijner. Dit biedt de mogelijkheid om je helm geheel op maat te laten maken. De rijder met deze helm is een genot, als hij op maat gemaakt is. Hij zit comfortabel en ventileerde uitstekend. Ondanks dat er een flinke prijs kaartje aanhangt, is hij toch bij mx-discount een stuk voordeliger.

Een ander groot voordeel van de 6d crosshelm is dat ze een garantie programma hebben dat u kunt vinden op 6dhelmets.com. Als u gevallen bent dan kunt u die helm naar hun toesturen, en gaan ze ze inspecteren. Ze zullen ook het interieur vervangen, en weer naar uw toe sturen, en dat tegen een fractie van de vervangingskosten. Dit is goed om te weten als uw deze investering maakt. Andere fabrikanten gaan het inspecteren en gaan het goed of afkeuren. Dit bewijst maar eens dat een 6D helm niet te verslaan is in kwaliteit en service. Neem contact met ons op voor meer informatie.