Motorcross moet betaalbaar blijven!

Binnenband

17 artikel(en)

per pagina

17 artikel(en)

per pagina

Een binnenband voor een crossmotor heeft verschillende diktes, maar wat is het verschil?

Voor de traditionele binnenband gaan we terug naar 1845 waar de scot Robert Thompson die nog voor de uitvinding van de auto al een binnenband op lucht had bedacht. Maar dat zeker nog geen goede kwaliteit want 9 van 10 ging lek toen die tijd. In 1888 bedacht Robert Dunlop de pneumatische binnenband voor fietsen toen die tijd, daardoor konden fietsen in die tijd een stuk langer fietsen dan gebruikelijk. Die technologie is later door de auto fabrikanten overgenomen, en vandaag de dag rijden we nog steeds met binnenbanden op lucht. Tegenwoordig gebruiken we tubeless banden voor zowel auto's als straat motoren, alleen bij een crossmotor is dit bijna onmogelijk vanwege de lage banden spanning.

Tegenwoordig zijn de opties als volgt, standaard, heavy duty en ultra heavy duty. Maar wat betekend dat nu? Die opties worden gehanteerd door de dikte van de binnenband, vaak is standaard 2.00 tot 3.00mm dik, heavy duty is vaak 3.50-4.00mm en ultra heavy duty is 4.00-4.50mm +. Als je bijvoorbeeld veel op harde banen rijdt, of een baan met stoepranden of stenen, zoals Rhenen bijvoorbeeld dan zou ik een 4mm+ binnenband kiezen, maar rijd je veel in het zand dan is een standaard ook gewoon voldoende. Vaak gaan de meeste banden lek omdat ze de bandenspanning niet goed voor elkaar hebben, want als je in Frankrijk op een harde baan rijd met achter 0.8 bar dan vraag je natuurlijk ook om een lekke band.

Maar hoeveel bar moet er nu in? Standaard word 1 bar aanbevolen in zowel voor als achter, en op harde banen 1.2 bar. Voor zandbanen kun je kiezen 0.8 bar voor en achter proberen, want dan heb je meer grip en glijd het niet zo in de bocht vind ik zelf. Maar ook het weer speelt mee, want als het bijvoorbeeld 30 graden is dan neemt de druk ook toe. Rickey Carmichael reed bijvoorbeeld graag met 0.5 bar, en heeft daarmee vele wedstrijden gewonnen. Dus ook de hoeveelheid bar dat in je in een binnenband doet, heeft invloed op je grip en tractie. Maar het belangrijkste is dat je altijd na elke race je bandenspanning controleert, want het is niets zo vervelend als je band lek is.

Wij hebben een breed scala aan Waycom binnenbanden in verschillende afmetingen en diktes. Waycom is marktleider in binnenbanden, en hebben een zeer goede prijs kwaliteit verhouding. Ook hebben wij passende crossmotor banden.